Erik Estany Tigerström

DEL QUE PASSA A FORA

BENICÀSSIM

De l’11 de maig al 23 de juny de 2024
Centre Cultural Melchor Zapata. C/ de Sant Tomàs, 9.
De dijous a diumenge, de 18 a 21 h, i dissabte, d’11 a 14 h.

«Del que passa» reflexiona sobre com veiem el món actualment. El treball explora com les tecnologies de visualització actuals, i els nous modes de veure que produeixen, configuren la nostra percepció de la realitat i la realitat mateixa.

Per a això, el treball parteix de la finestra, entesa des de tres perspectives diferents: el concepte de finestra com a metàfora de la visió, la finestra física des de la qual el fotògraf ha pres totes les imatges del treball, i el sistema de finestres digitals i virtuals per on circulen aquestes imatges.

L’autor se serveix del context local que mostra la finestra per a pensar en el context global de capitalisme visual que projecta la pantalla, caracteritzat per la centralitat de la imatge, la tecnociència i la computació. Així doncs, el treball reflexiona sobre la condició de la imatge contemporània i les característiques de la seua producció i circulació, i més concretament, sobre qüestions com ara la nova normativitat visual basada en les pantalles, la visió maquínica i la intel·ligència artificial, la virtualitat, o el desplaçament de la perspectiva lineal a la visió vertical.

La relació de simbiosi que estableixen el fotògraf i la màquina en el projecte encarna la connexió que mantenim actualment amb la tecnologia. Una relació d’aprenentatge mutu, on aprenen a veure l’u de l’altre, en un joc que els permet veure més enllà de l’existent, i imaginar al món mentre el modelen.

Les imatges del projecte, representen sobretot una reflexió sobre si mateixes i sobre el mateix mitjà fotogràfic. Al cap i a la fi, la màquina i el fotògraf miren el que passa fora per a imaginar què ocorre dins d’eixa capa d’imatges que media entre nosaltres i el món.

 


 

Erik Estany Tigerström (Girona, 1982) utilitza la fotografia com una eina per a pensar en el mateix mitjà fotogràfic i en la seua relació amb el llenguatge. Els seus interessos giren entorn de l’agència de les imatges en l’actualitat, l’estructura ideològica de la tecnologia per on operen aquestes imatges, i les implicacions de la seua centralitat en les nostres vides.

Ha exposat el seu treball en espais com la Sala Amárica, el Bòlit Centre d’Art Contemporani, o la Sala Cava de Ca Basté, i en mostres com Les Nuits Paris, Festival Panoràmic, OFF Bratislava, Festival Internacional La Nuu, FineArt Igualada, o Festival Transfronterer Fotolimo, entre altres. Ha sigut reconegut amb la nominació a Plat(t)form del Fotomuseum Winterthur, amb el premi del festival d’Art Photo BCN, o amb el premi del Fòrum Fotogràfic Ca Basté, entre altres.

Com a docent, ha impartit diversos tallers i cursos, i actualment dirigeix i imparteix el laboratori «Jugar contra la máquina» en Ensambles.org juntament amb Martín Bollati, i l’assignatura Generació d’imatges amb IA del grau de Fotografia d’IDEP Barcelona.

És llicenciat en Disseny gràfic per l’Escola d’Art i Disseny d’Olot, i s’ha format, en realització audiovisual en IDEP Barcelona, i en fotografia en ERAM-UdG, FUGA, L’Observatori i CASA Madrid, així com en diferents tallers i seminaris.

Agraïments: Diputació Foral d’Àlaba, L’Observatori, Estampa, Federico Jünemann, FUGA, Jon Uriarte, Júlia Terricabras, Marta Dahó, Nicolás Saganias, Rocío López, Sociedad Fotográfica Alavesa.